Οικογενειακή διατροφή

Η καθημερινότητα για τους γονείς είναι πάντα γεμάτη και εν όψει της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς τα πράγματα μπορεί να γίνουν έως και χαοτικά! Πολλές φορές μπλέκουμε σε λεπτομερείς, ξεχνώντας τις προτεραιότητες της υγείας και της διατροφής της οικογένειάς μας. Ωστόσο είτε έχετε μικρά παιδάκια, είτε εφήβους (είτε και τα δύο!) εδώ θα δείτε 5 βασικές στρατηγικές για να ωθήσετε υγιείς συνήθειες διατροφής σε όλη την οικογένεια:

1. Να τρώτε συχνά οικογενειακά γεύματα
2. Να υπάρχει πάντα ποικιλία υγιεινών γευμάτων και σνακ
3. Να τρώτε οι ίδιοι ως γονείς σωστά ώστε να αποτελείτε πρότυπο για τα παιδιά σας
4. Να αποφεύγετε τσακωμούς ή «μάχες» όταν πρόκειται για φαγητό
5. Να συμπεριλαμβάνετε τα παιδιά από μικρή ηλικία στην διαδικασία επιλογής και ετοιμασίας του φαγητού

Σίγουρα η υγιεινή διατροφή είναι δύσκολη αφού τα προγράμματα των μελών της οικογένειας διαφέρουν και υπάρχει πάντα η εύκολη και γρήγορη λύση του έτοιμου φαγητού, αλλά οι παρακάτω συμβουλές θα κάνουν τη διαδικασία ευκολότερη.

Οικογενειακά γεύματα
Τα οφέλη των οικογενειακών γευμάτων με σπιτικό φαγητό είναι πολλά για την ανάπτυξη των παιδιών, τη βελτίωση των σχέσεων και τη λειτουργία όλης της οικογένειας. Δοκιμάστε να κάνετε ένα πίνακα με τις υποχρεώσεις όλων των μελών, ώστε να δείτε ποιες είναι οι καταλληλότερες ώρες φαγητού που βολεύουν όλους, και προσπαθήστε να τηρήσετε αυτές τις ώρες, αν όχι καθημερινά, τουλάχιστον μέρα παρά μέρα και σίγουρα τα Σαββατοκύριακα! Επίσης αν υπάρχουν ενστάσεις, μπορείτε πάντα να πείτε στα παιδιά σας να φέρουν φίλους τους, να τα συμπεριλάβετε στη διαδικασία ετοιμασίας και να θυμάστε πως τα γεύματα πρέπει να είναι «ειρηνικά», δεν θα πρέπει να υπάρχουν φωνές, διαπληκτισμοί ή επιπλήξεις.

Υγιεινά γεύματα και σνακ
Έχετε κατά νου τις 5 μερίδες φρούτων και λαχανικών την ημέρα και προσπαθήστε να τα συμπεριλάβετε με κάποιο τρόπο σε κάθε γεύμα. Βεβαιωθείτε πως υπάρχει αρκετή ποικιλία στο ψυγείο με έτοιμες πλυμένες και κομμένες μερίδες, ώστε να είναι εύκολο και για τα παιδιά να τα επιλέξουν για σνακ. Επίσης αλλάξτε όλα τα ζυμαρικά και αρτύματα με τα αντίστοιχα ολικής άλεσης, και όλα τα ανθυγιεινά σνακ, όπως πατατάκια και τυποποιημένα γλυκά, με ξηρούς καρπούς, μπάρες δημητριακών, το βούτυρο και τη μαργαρίνη με ελαιόλαδο ή λάδι καρύδας, και τα αναψυκτικά με smoothies, χυμούς και νερό με γεύσεις φρούτων. Ωστόσο, για να μην νιώσουν τα παιδιά περιορισμένα, φροντίστε να επιτρέπετε και στο σπίτι 1-2 φορές την εβδομάδα κάποιο άλλο αγαπημένο τους σνακ.

Υγιεινό πρότυπο
Δεν είναι πάντα εύκολο, ειδικά με όλες τις καθημερινές μας υποχρεώσεις. Βασικό ρόλο παίζει το πρόγραμμα, δηλαδή αν προετοιμάζετε τα γεύματά σας όταν έχετε ελεύθερο χρόνο, το Σαββατοκύριακο, για όλη την εβδομάδα. Επίσης, να σκέφτεστε ότι με το να επιλέγετε φρούτα και λαχανικά για τα σνακ σας, να αποφεύγετε έτοιμες και ανθυγιεινές επιλογές, να διατηρείτε ένα φυσιολογικό βάρος και να σερβίρετε μετρημένες μερίδες (ενάντια στο «σύνδρομο Ελληνίδας μάνας»!) θα μεγαλώσετε υγιή παιδιά και ενήλικες!

Η αντιμετώπιση του φαγητού
Χωρίς να το θέλουμε, αντιμετωπίζουμε το φαγητό ως κάτι διαφορετικό απ’ ό,τι είναι. Το βλέπουμε ως δωροδοκία, ως βραβείο, ως ένδειξη τρυφερότητας. Για να μη γίνονται μάχες για το φαγητό και να υπάρχει το σωστό σκεπτικό στην αντιμετώπισή του, προσπαθήστε να έχετε υπόψιν τα εξής:
-Θέστε ένα πρόγραμμα φαγητού ώστε να ξέρουν τα μέλη της οικογένειας πότε να το περιμένουν
-Μην πιέζετε τα παιδιά σας να αδειάσουν το πιάτο τους και ταυτόχρονα φροντίστε να τα μάθετε να βάζουν στο πιάτο τους μόνο όσο πρόκειται να φάνε. Έτσι αφενός αντιλαμβάνονται την αίσθηση της πληρότητας και τρώνε περισσότερο απ’όσο πρέπει και αφετέρου καταλαβαίνουν ότι δεν πρέπει να χαραμίζεται το φαγητό.
-Μην δωροδοκείτε ή ανταμείβετε τα παιδιά σας με φαγητό. Ειδικά η συνήθεια να αντιμετωπίζεται το επιδόρπιο ως «έπαθλο» με την ολοκλήρωση του γεύματος, δημιουργεί λάθος εντύπωση για την αξία των γευμάτων και συναισθηματική σύνδεση με το φαγητό.
-Μη χρησιμοποιείτε το φαγητό ως ένδειξη αγάπης, η αγκαλιά, ο χρόνος σας και η συζήτηση είναι αρκετά!

Ο ρόλος των παιδιών στις ετοιμασίες
Στα περισσότερα παιδιά αρέσει να εμπλέκονται στην διαδικασία επιλογής και ετοιμασίας του φαγητού. Φτιάξτε ομάδες τροφίμων (λαχανικά, φρούτα, πρωτεΐνες κλπ.) , και αφήστε το παιδί σας να διαλέξει κάτι από την κάθε μία. Πάρτε τα και μαζί σας στο σούπερ μάρκετ και διδάξτε τους να διαβάζουν σωστά τις ετικέτες τροφίμων και τους διατροφικούς πίνακες. Στην κουζίνα, δώστε τους κάτι εύκολο (και αν γίνεται διασκεδαστικό) ενώ όταν ετοιμάζετε φαγητό αποκλειστικά για αυτά (π.χ. κολατσιό για το σχολείο) να λαμβάνετε πάντα υπόψη και τη δική τους γνώμη δίνοντάς τους ταυτόχρονα πολλές υγιεινές εναλλακτικές.

Δείτε και Παιδικές μερίδες